torsdag 4 oktober 2012

En utmaning

Den senaste tiden har jag lagt alldeles för mycket pengar på dockskåpsgrejer i förhållande till vad min budget tillåter. Så fram till nästa löning har jag bestämt mig för att det enda jag får köpa som är dockskåpsrelaterat är typ lim och tejp. Kanske färg också. Framöver ska jag göra en budget för varje månad där jag bestämmer hur mycket jag får lägga på miniatyrer. Det är alldeles för lätt annars att göra av med hur mycket som helst... finns ju så mycket fint att köpa!

Hur som helst innebär detta att jag kan bara kan använda mig av material jag redan har hemma, eller av "skräp" som tillkommer (typ kartonger och sånt). Jag har massa grejer hemma och det är bara bra att de kommer till användning. Det blir lite av en (rolig) utmaning att bara använda mig av det jag redan har. Sedan jag fattade det här beslutet har jag tillverkat en del småsaker till mina skåp, bland annat detta:

I förra inlägget visade jag en pall jag gjort av metalldelen till en champagnekork. Själva korken blev stomme till ett köksbord till Lundbyskåpet.

För att få kartongbitarna att sitta fast spikade jag in en spik. Jag ska lägga en lång duk på bordet för att dölja diverse skavanker.

Det här ska bli mamma och pappa till Lundbyskåpet. Båda har piprensare som stomme. Den vänstra har händer, fötter och huvud av das-lera medan den högra har fötter av das-lera och "kropp" av tygband. Den vänstra ska också få en kropp, av tygremsor jag ska vira runt piprensarna.

Snöre klistrat på kartong, i form av en cirkel, blev en liten matta (som just nu ligger i sovdummet dock).

Jag lindade och limmade snöre runt en kork från en petflaska och gjorde en korg. Handtaget är en fastlimmad fläta. Jag klädde insidan med tyg. Ett tips är att först klä korken med maskeringstejp så fäster klistret bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar